مصالحی که در هوای آزاد مورد استفاده قرار می گیرد، برای استفاده در زیر آب عمومأ ناکارآمد هستند. سه مسأله عمده که کار ترمیم بتن در زیر آب برای عملیات تعمیراتی وجود دارند که بایستی قبل از هر امری مورد توجه قرار گیرند.

1- هزینه متریال و اجرا بالا می باشد

2- برای اجرا و نظارت بر کار عملا محدودیت های زیادی وجود دارد

3- انتخاب روش ترمیم باید با توجه به روشهای تعمیراتی امکانپذیر و در دسترس باشد.

مصالحی که برای کار در زیر آب ارائه می شود بسیار حساس و دقیق می باشند و از اینرو برای اخذ نتیجه مطلوب می بایست نیروهای اجرایی قبل از استفاده از آنها آموزش کافی دیده باشند.

دلیل اصلی اینکه ترمیم بتن زیر دریا در ایران امری مرسوم نیست، عدم مانیتورینگ و بازرسی سازه های بتنی زیر دریا و نبودن متخصصین اینکار می باشد. لذا معمولا سازه هایی که در زیر دریا به ترمیم و بهسازی نیاز پیدا می کنند معمولا آسیب زیادی دیده اند. از اینرو در تعمیرات سازه های بتنی زیر دریا نیاز به مدلسازی سود-هزینه تعمیرات خواهیم بود. این روند برای دست یابی به روش تعمیرات ارزان نیست بلکه برای دست یابی به حالت بهینه یا OPTIMUM می باشد.

متریال های مورد استفاده در تعمیرات بتن زیر دریا:

مصالح کاربردی در زیر دریا از لحاظ پایه ساختاری به دو بخش پایه اپوکسی و پایه معدنی تقسیم می شوند. بدلیل تفاوت عمده ساختاری بین متریال زیر دریا و خشکی و نیز نیازمندیهای لازم برای کار در زیر آب، ترمیم در زیر آب معمولا پرت مصالح  از عملیات مشابه در خشکی بیشتر می باشد. بطور کلی در ایران متریال تعمیراتی مخصوص زیر دریا بسیار نایاب تر می باشد. از اینرو به جهت پوشش این نیازمندی ملی، دپارتمان تحقیق و توسعه انستیتو ملی تعمیرات بتن ایران با همکاری واحد بازرگانی این مجموعه ، مصالح، ابزارها و متریال مورد نیاز برای اجرای پروژه های ترمیم و بهسازی سازه های بتنی در زیر دریا را ارائه و آموزشهای لازم اجرایی را ارائه می دهد.

همانطور که عنوان شد، مصالح مورد استفاده برای تعمیرات بتن زیر دریا در دو رسته عمده پایه پلیمری و پایه معدنی ارائه می شود. این مصالح در قالب چسب های سازه ای (چسب FRP) ، چسب کاشت بولت زیر دریا، بتونه یا PATCHING MORTAR، گروت پلیمری و گروت پایه سیمانی ، پوشش های آب بندی زیر دریا و نهایتا افزودنی های بتن ریزی زیر آب همچون روان کننده بتن زیر دریا ارائه می شوند که در این بخش هر یک بصورت تخصصی معرفی شده است.

همچنین ملات تریم کننده بتن در محیط زیر آب و محیط های مرطوب وخیس شرکت دانش بنیان پترو کیمیا شریف کیش بهترین گزینه جهت استفاده با خیال راحت می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *